Het projectteam

Het projectteam van stichting Op Roet bestaat uit gemotiveerde en professionele krachten. Het drietal bestaat uit: Lyda Tijsen (regisseur), Christine Ravenhorst (zakelijk leider) en Ingrid Docter (artistiek leider). Zij zijn werkzaam op verschillende niveaus binnen de culturele sector en gezamenlijk beschikken zij over een breed landelijk netwerk en veel culturele bagage. Aan de basis staat hun gemeenschappelijke fascinatie voor de verbinding tussen materieel-en immaterieel erfgoed dat een actuele betekenis genereert voor de directe leefomgeving.

De stichting heeft als standplaats Hoorn en heeft een brede aandacht voor alles wat in de gemeenschap aan de orde is.

 

Ingrid Docter, artistiek leider Stichting Op Roet

Ingrid Docter – Artistiek leider

Ingrid Docter heeft theaterwetenschappen gestudeerd. Ze werk bij het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst als projectleider kunst en samenleving. Zij heeft haar sporen verdiend als artistiek leider bij o.a. een groot kunstenzomerfestival in Zwolle: festival Zwart en bij de Cultuurcompagnie in diverse projecten. Daarnaast was ze een van de twee intendanten van het landelijk Community Arts Laboratorium XL (CAL XL) dat impulsen geeft aan het productieklimaat rondom community arts. Eerder stond zij in Hoorn aan de wieg van de theatervoorstelling JP Coen, de scheepsjongens van Bontekoe, de route Hoorn 650 jaar Stad en de route op het Oostereiland.

>
Mail Ingrid Docter op ingrid@op-roet.nl

 

Christine Ravenhorst, zakelijk leider Stichting Op Roet

Christine Ravenhorst – Zakelijk leider

Als zelfstandig ondernemer heeft zij een bureau voor management in de culturele sector. Dit betreft zowel korte, als langlopende projecten. Ze is begonnen als zakelijk leider bij Muziektheater Hollands Diep in Dordrecht. Projectleider culturele diversiteit voor 4 theaters in de provincie Utrecht. Kwartiermaker voor het Bijlmer Parktheater. Festivalleider van het community art festival De Rode Loper in Amsterdam Oost. En nu projectleider van het project Leefbaarheid en Cultuur in Noord-Brabant.  Haar specialisatie en betrokkenheid richten zich op veranderingsmanagement en cultureel ondernemerschap. Inhoudelijk heeft ze een fascinatie voor cultureel religieus erfgoed.

>
Mail Christine Ravenhort op christine@op-roet.nl

 

Lyda Tijsen Hoorn, theatermaker/regisseur Stichting Op Roet

Lyda Tijsen – Theatermaker/regisseur

Geboren en getogen op een boerderij in de Wieringermeerpolder, nu is haar woonplaats Hoorn. Zij volgde de studie Theater & Drama aan de Hogeschool v/d Kunsten Utrecht, vanaf het 3e studiejaar bezig met locatievoorstellingen. Maakt sinds 1990 interdisciplinaire voorstellingen op grote/kleine binnen- en buitenlocaties met een professioneel productieteam: filmer, schrijver, vormgever, componist, licht/geluidscompositie, vaak in combinatie met amateurspelers. Middels interactieve locatieprojecten geeft zij vorm aan haar fascinatie voor een veranderende tijd- en mensbeeld in de stad en op het platteland. Door voorstellingen te ontwikkelen waar i.s.m. een lokale gemeenschap, de tijd even wordt ‘opgeschud of gevangen’. Naast provinciale locatieprojecten heeft zij sinds 2000 ook landelijk haar expertise als locatietheatermaker ingezet o.a. met de Theater4daagse in Zwolle en Tilburg. Momenteel coacht zij jonge theatermakers in Friesland bij BUOG.

>
Mail Lyda Tijsen op lyda@op-roet.nl

 

Ella Siekman Twisk, vormgever Stichting Op Roet

Ella Siekman – Vormgever

Als zelfstandig ondernemer vanaf 2013 aan Op Roet verbonden als vormgever.
Na een internationale carrière als muziekinstrumentenbouwer studeerde ze theatervormgeving en modevormgeving aan de Akademie Vogue in Amsterdam. Sindsdien startte ze haar label ES-Cape (capes en kragen) en ontwierp ze modecollecties o.a. voor de Miss Westfriesland Verkiezing. Met ontwerpen van theatrale kostuums participeerde ze in kunstexpositie “Cirkel van Kleding” in museum Kröller Müller, Steampunkmodeshow in Jaarbeurs Utrecht en lokale exposities. In haar ontwerpen schuwt ze bijzondere materialen niet. Zoals de “molensteenkragen” uit de Gouden Eeuw van brief-enveloppen, zeildoek of neopreen. Soms kunnen haar kledingstukken ritselen door het gebruik van plastic. Altijd geniet ze ervan om, vanuit de tekst en in samenwerking met de regisseur, met de kostuums een extra dimensie aan het spel te geven, het liefst met een knipoog.